Księgowość w firmie – zacznij od wyboru dobrego biura rachunkowego

Coraz więcej osób decyduje się teraz na otwarcie swojej własnej działalności. Jest to niewątpliwie wielki krok na drodze do sukcesu i samorealizacji, jednak niektórzy napotykają na tej drodze solidne przeszkody. W większości jest to biurokracja, a zatem konieczność wypełniania licznych dokumentów, prowadzenia ich we właściwy sposób, rozliczania wszystkiego w konkretnym terminie i w konkretnej formie itd.

Dla licznych przedsiębiorców są to naprawdę trudności nie do przekroczenia i nie są oni w stanie samodzielnie zajmować się księgowością – zbyt wiele czasu zabiera im sama ich kierunkowa działalność, a przecież każdy ma jeszcze rodzinę, przyjaciół i różne, domowe sprawy. Dlatego też księgowością w firmie może zajmować się inna, oddelegowana do tego osoba – prawdziwy księgowy, specjalista. Można także rozpocząć współpracę z biurem rachunkowym, które się wszystkim zajmie. Jak wybrać takie biuro? I na czym w zasadzie polega księgowość w firmie?

Formy prowadzenia działalności

Księgowość to podstawowy element składowy rachunkowości. Księgowość wskazuje na jej część rejestracyjną, podczas gdy sama rachunkowość to sformalizowany system, którego celem jest dostarczenie prawdziwego obrazu dotyczącego sytuacji finansowej firmy. Rachunkowość dzieli się właśnie na księgowość, kalkulację oraz sprawozdawczość.

podawanie ręki

W Polsce można naprawdę prowadzić działalność w różny sposób. Na przykład może to być jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka cywilna, spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa czy spółka komandytowo-akcyjna. Można również założyć spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, albo spółkę akcyjną. Każdy, kto prowadzi działalność, musi się jednak z owej działalności rozliczać. Chodzi nie tylko o to, by sprawdzić jak stoją finanse danej firmy, albo mieć porządek w papierach, by zweryfikować czy ktoś zapłacił za jakąś usługę, albo czy firma zapłaciła jakieś koszty (na przykład transportu) innemu przedsiębiorstwu. Chodzi także o to, żeby odprowadzane były stosowne podatki, wszystko rozliczane było w stosowny sposób, pracownicy otrzymywali należytą zapłatę za pracę, żeby mieli opłacane wszystkie składki, które ich obejmują itd. Jak widać, z rachunkowością oraz księgowością wiąże się wiele rzeczy.

Jak wybrać dobre biuro rachunkowe?

Mało kto jest w stanie zająć się księgowością w firmie samodzielnie. Tylko duże firmy mogą sobie z kolei pozwolić na zatrudnienie własnej księgowej. Najczęściej zatem polscy przedsiębiorcy korzystają z usług biura rachunkowego, z którym podejmuje się stałą, długofalową współpracę.

Żeby wybrać dobre biuro, warto poczytać trochę opinii w internecie, popytać znajomych, sprawdzić jakie oferty z okolicy są najciekawsze. W tej chwili nie jest konieczne podejmowanie stałego kontaktu na żywo, gdyż wszystko można załatwić w sposób elektroniczny. Niewątpliwie jednak dla wielu osób taki kontakt jest czymś naturalnym, pomocnym. Biuro rachunkowe przede wszystkim móc wykazać się doświadczeniem, a jego pracownicy stosownym wykształceniem. Warto też zwracać uwagę na posiadanie certyfikatów czy wykupione ubezpieczenie OC.